Ny lovendring foreslått: plan- og bygningsloven denne gang

Vi har de siste årene regelrett blitt teppebombet av farlige tiltak, inngrep og forslag til lovendringer fra egne myndigheter, og det ser ikke ut til å ta slutt. Vi har ikke før trukket et lite lettelsens sukk over at det livsfarlige forslaget til regjeringen nå sist ble stoppet i siste øyeblikk, før man oppdager et nytt.

Det siste krumspringet behandles i dag på Stortinget, og jeg lar professor Morten Walløe Tvedt forklare, sakset fra hans Facebook:

På tirsdag skal Stortinget behandle en lovendring i Plan- og bygningsloven som gir departementene myndighet til å sette kommunenes planer for bebyggelse og hele loven, til side, forslaget paragraf 20-11 første ledd:

«Ved kriser, katastrofer eller andre ekstraordinære situasjoner i fredstid kan Kongen for inntil 1 år av gangen bemyndige departementet til å fatte beslutning om midlertidige tiltak uavhengig av foreliggende planer og uavhengig av bestemmelser gitt i eller i medhold av denne lov. Beslutning gis bare etter anmodning fra annen statlig eller kommunal myndighet.»

Hva betyr «krise»? Dette er et ord som brukes hele tiden, og som ikke har et fast rettslig innhold.

I lovforslaget ville Stortinget ha gitt regjeringen og dermed et departement fri mulighet til å sette plan- og bygningsloven, forskrifter til loven OG alle planer i kommunene tilside. Lovforslaget ville være midlertidig: «Loven trer i kraft straks og oppheves 31. desember 2026.» Det er ikke så lett å se en krise det neste halvannet året der plan- og bygningsloven skulle trenges å settes ut av spill. Men det kommer altså stadig forslag om lover som vil gi regjeringen myndighet til å sette lovene tilsides.

Komiteens flertall foreslår å IKKE vedta dette lovforslaget. Lovforslaget er fremmet av fire stortingsrepresentanter: Erna Solberg, Mudassar Kapur, Mari Holm Lønseth og Trond Helleland.

Kommentar

Jeg skal komme med et par kommentarer. Først, merk deg navnene, noe jeg tror vi alle må begynne å gjøre i større grad i disse tider vi er inne i:

  • Erna Solberg (som vanlig),
  • Mudassar Kapur,
  • Mari Holm Lønseth,
  • Trond Helleland.

Dernest vil jeg si at Tvedt retter et betimelig spørsmål: lovendringen var altså ment å tre direkte i kraft og så utløpe 31. desember 2026 (!)? Hva er det disse personene vet skal skje innen utgangen av neste år?!

Jeg skrev for litt siden om hvordan “kriser” er den nye styrings-modellen i Norge og Vesten, og det er jo naturligvis et av poengene i denne saken også. Man bruker også her ordet krise, uten at det finnes noen edruelig definisjon, som beveggrunnlag for alle mulige krumspring.

Myndighetenes makt skal økes, våre rettigheter skal reduseres, fordi atte krise!

Og, hva i all verden for en krise er det som krever endring i plan- og bygnignsloven?! Jeg fikk for noen dager siden et motforestilling i mine synspunkter, fra en person som sa at det var naturlig at man måtte forberede seg på at det kunne bli krig, og at vi for eks. ikke var forberedt i 1940. Jeg lot være å innvende at faren for krig nå i dag er noe vi selv skaper helt på egenhånd, og faktisk med en frenetisk iver som trolig kommer til å bli snakket om om 1000 år, da denne iveren er et av de rareste (og sykeste) fenomener man har opplevd gjennom historien. Jeg valgte heller å være lettere ironisk da jeg sa:

“Ja hadde vi bare hadde en finpusset plan- og bygningslov i 1940 hadde Nazi-Tyskland vært sjanseløse da de prøvde seg på Norge…”

I fare for å gjenta meg selv – det er nok på høy tid å begynne å se myndighetene for hva de er per i dag.

Forfatter

Veien fremover

Foreningen Lov og Helse har nå eksistert i over 4 år. Ledergruppen vurderer gjennom møter hver 14. dag vårt formål og diskuterer hvordan foreningen skal drives videre, hvilke saker vi skal jobbe med og hvilket fokus vi må ha.

Håpet har vel vært at en forening som denne burde være overflødig i et demokratisk tuftet samfunn, men dessverre er ikke det tilfellet. Ei heller ser det ut til å bli bedre i overskuelig fremtid. Tvert imot vurderer vi at behovet for motstemmer bare blir større og større.  Før sommeren besluttet vi derfor å formelt registrere foreningen i Brønnøysundregistrene.

Foreningen er åpen for alle som vil, uansett bakgrunn og virke. Men vi er fortsatt en forening som står for full ytringsfrihet, ekte demokrati og autonom bestemmelsesrett over egen kropp.

Alle vi som er i ledergruppen jobber på frivillig basis, og alt materiell og drift av nettsider mm betales av vår private økonomi. LoH ønsker ikke å ta medlemskontingent, men har besluttet å operette en bankkonto 9230 37 67187 og VIPPS nr 942071 slik at du som medlem kan støtte vårt arbeid med en frivillig sum, om du ønsker det.

En kommentar om “Ny lovendring foreslått: plan- og bygningsloven denne gang”

  1. Analogien til en gal hund som må holdes strengt i tøylene er så absolutt passende. Myndighetene fortjener IKKE vår tillit, men snarere vår aller dypeste MISTILLIT!

    Hunden er ikke bar gal, den har også rabies.

    Svar

Legg igjen en kommentar