Hva slags helsevesen har vi fått?

Lov og Helse har fått informasjon om en spesiell hendelse som en pasient på legekontoret Terapeutikum Legene Oscarsgate i Oslo opplevde. Vi har vært i kontakt med henne, og hun forklarer følgende:

Jeg har siden begynnelsen av desember blitt undersøkt for om det var noe galt med lungene mine. Den 13. desember 2021 var jeg hos legen for å få tatt blodprøve og en spirometri – her hadde jeg en sterkt ubehagelig opplevelse med helsesekretæren som først nektet å ta blodprøver og gjennomføre spirometri fordi jeg var uvaksinert. Hun ble rett og slett hysterisk (!). Etter noe diskusjon ble test likevel gjennomført.

Den 14.01.22 hadde jeg igjen legetime for å drøfte resultater fra blodprøvene og spirometri-testen. Legen ønsket å teste om jeg kunne ha astma.

Fredag 21.01.22 skulle jeg ha en ny oppfølgingstime. Dagen før, torsdag 20.01 fikk jeg sms fra legekontoret:

Jeg dro likevel til legetimen da jeg mente at kanselleringen var ugyldig og diskriminerende og dermed ulovlig. Panikken hadde tydeligvis gått viralt på legekontoret, for jeg ble behandlet som om jeg var farlig avfall av den andre helsesekretæren bl.a. gjennom ekstremt tydelig avvisende kropps- og ansiktsspråk. Selv om det var ca 2 m. mellom oss rygget hun bakover og tok også opp et tørkle foran munnen mens vi snakket. Hun ba meg flere ganger om å gå med det samme uten å ville la meg snakke ferdig. Det føltes ubehagelig å bli behandlet som en farlig person. Jeg måtte insistere på å få snakke med legen. Fra legen fikk jeg på ny beskjeden om at de ikke ville ta spirometri fordi jeg var uvaksinert. Jeg fikk beskjed om at helsesekretærene var redde for situasjonen (meg) og at hun måtte ivareta deres arbeidssituasjon. Legen mente jeg var urimelig selvopptatt og egoistisk, hvorpå jeg minnet henne om at hun har ansvar for å ivareta pasientens helse, og ikke bare sine helsesekretærer og deres angst for uvaksinerte. Jeg minnet henne også om arbeidsgiveransvaret for å sikre smittevernhensyn overfor ansatte jf internkontrollforskriften og HMS-regler og at et legekontor skal organisere slik at helsepersonellet blir i stand til å overholde sine lovpålagte plikter.

Lov og Helse kontaktet legekontoret den 21.01.22 med følgende spørsmål:

1) Hvordan forklarer dere rent lege-etisk det at hun er uvaksinert (i hvert fall med koronavaksine) som begrunnelse for avlysning av hennes time?

2) Hvordan begrunner dere dette rent medisinsk-faglig?


3) I lys av spørsmål 2: siden dere er en medisinsk-faglig bedrift formoder vi at dere er klar over at det er lite/ingenting som tyder på at vaksinerte smitter mindre, eller særlig mindre enn uvaksinerte?

4) Siden dere er en medisinsk-faglig bedrift formoder vi at dere også er klar over at fenomenet “asymptomatisk smitte” er mer eller mindre en parentes i denne pandemien?

Vi fikk ikke svar på henvendelsen. Mandag 31.01.22 purret vi, per fredag 04.02.22 har vi fortsatt ikke fått en respons, verken på spørsmålene eller henvendelsen overhodet.

Andre lignende saker

Lov og Helse er kjent med flere lignende saker med det som kan hevdes å være uholdbar opptreden av helsepersonell/helsevesenet. Et eksempel er fra oktober 2021 hvor vi ble informert av en mor om at hennes 5 år gamle datter hadde vært forkjølet noen dager. Deretter fikk hun akutt øreverk og skrek og gråt hele natten. På morgenen ringte hun fastlegekontoret i Drammen og fikk snakke med en legesekretær hvor moren ber om en akutt-time for datteren. Hun fikk da i svar at hun måtte ta PCR-test av datteren, og at det ikke kunne bli noen legetime før etter flere dager hvor test-resultatet skulle foreligge.  

En annen sak var den allerede kjente saken med Cathrine Johansen. Denne historien er kort oppsummert som følger: Hun hadde falt av hesten og måtte på akutten med mistanke om brukket bekken. Etter å ha tatt bilder ble hun satt på venterommet på akutten mens det ble vurdert om det skulle bli operasjon eller ikke. Da kom det en sykepleier inn og sa tydelig foran alle andre på venterommet:

«Når du velger å ikke vaksinere deg, velger du å avstå fra behandling hos oss!»

Han prøvde ifølge hennes beskrivelse av hendelsen å først å dra henne ut av rullestolen, men det gikk ikke. Hun fikk da beskjed om at hun kunne få beholde rullestolen og ble trillet ut på utsiden og ble sittende i kulden. Der fikk hun følgende sluttkommentar «Takk skal du ha!». Saken er blant annet omtalt på nettstedet Hemali her.

Men blir nødt å stille seg spørsmålet om hva slags helsevesen man har fått i denne pandemien, hva slags kunnskap den enkelte helsearbeider faktisk har og hva slags moral og kultur det er. Det er jo åpenbare problematiske forhold som her kommer frem, og man bør også videre stille spørsmålet om hva som har ført til disse forholdene. Det får eventuelt bli et tema for senere artikler.

Forfatter

Veien fremover

Foreningen Lov og Helse har nå eksistert i over 4 år. Ledergruppen vurderer gjennom møter hver 14. dag vårt formål og diskuterer hvordan foreningen skal drives videre, hvilke saker vi skal jobbe med og hvilket fokus vi må ha.

Håpet har vel vært at en forening som denne burde være overflødig i et demokratisk tuftet samfunn, men dessverre er ikke det tilfellet. Ei heller ser det ut til å bli bedre i overskuelig fremtid. Tvert imot vurderer vi at behovet for motstemmer bare blir større og større.  Før sommeren besluttet vi derfor å formelt registrere foreningen i Brønnøysundregistrene.

Foreningen er åpen for alle som vil, uansett bakgrunn og virke. Men vi er fortsatt en forening som står for full ytringsfrihet, ekte demokrati og autonom bestemmelsesrett over egen kropp.

Alle vi som er i ledergruppen jobber på frivillig basis, og alt materiell og drift av nettsider mm betales av vår private økonomi. LoH ønsker ikke å ta medlemskontingent, men har besluttet å operette en bankkonto 9230 37 67187 og VIPPS nr 942071 slik at du som medlem kan støtte vårt arbeid med en frivillig sum, om du ønsker det.

6 kommentarer om “Hva slags helsevesen har vi fått?”

  1. Det er rystende lesning. Hvilket kunnskapsløst legekontor, hvor poltisk korrekt og med hvilke kynisme de behandler sine pasienter – “Hanne” bør klage kontoret inn for Fylkeslegen, etisk komite i legeforeningen og pasientombudet. I tillegg bør de henges opp i gapestokker nettet over.
    Håper vi blir holdt orientert om sakens utvikling. Foreningen lov og helse er forbildelig tidlig ut med å konfrontere ugjerningsmennene og kvinnene. Takk for arbeidet!

    Svar
  2. Da må nok norsk helsevesen begynne å kurse sine medarbeidere som tydelig sliter med angst og særlg panikkangst.. Helsepersonell bør til enhver tid kunne ta imot pasienter som trenger hjelp ved traffikskade, virus, bakterier. Hiv akutte symptomer og så videre. Media og uklarheter, rykten om at uvaksinerte er smittebærere må stå for dette, men helsepersonell burde vite bedre eller finne seg et annet jobb !

    Svar
  3. Hei, jeg vil gjøre dere oppmerksomme på at det nå snikes inn tvang om vaksinering i stillingsannonser som her limt inn fra en utlyst i dag: Dette er i forhold til en seksjonsleder jobb men uansett Det er jo bevist at disse vaksinene ikke har noen effekt , tvert imot kan man bli meget syk av dem og smitte andre, i tillegg tror mange vaksinerte at de ikke er smittsomme og derfor vil kunne være superspredere av noe vi ikke helt vet hva er eller hvordan vi skal behandle det. Det er en risiko som jeg mener ikke har vært snakket om men som er høyaktuell. Jeg mener slike henstillinger fra arbeidsgivere som tydelig viser at de ikke har noen god moral og følger ikke de etiske prinsippene de skulle ha lært og følge i forhold til å behandle mennesker. Som vi ser eksempel på her nedenfor og som øyeblikkelig må slettes og aldri innføres.

    “Ut fra forsvarlighetskravet i spesialisthelsetjenesteloven § 2-2 og helsepersonelloven § 4 er det i medhold av arbeidsmiljøloven § 9-3 (1) vurdert at arbeidstaker må være
    fullvaksinert mot covid-19 og influensa for å kunne utføre arbeidsoppgavene på en forsvarlig måte for denne stillingen. Dette vil bli etterspurt ved et eventuelt intervju. Arbeidssøker har ikke plikt til å oppgi sin vaksinasjonsstatus. Uten denne informasjon vil arbeidssøker være diskvalifisert til stillingen.”

    Jeg tenker at det er på høy tid å konfrontere helsemyndighetene om hva de har stelt i stand. Dette er uholdbart og går rett og slett ikke an.

    Svar
  4. Eg vart også behandla omtrent på samme måte på Terapeutikum og det er eit par legesekretærer der som er totalt fråverande når det gjeld korreks å behandle pasienter.Eg prøvde bestille time fordi eg hadde vondt i magen og det hang litt forkjølelse igjen og dersom eg ikkje ville ta èin PCR test kunne eg ikkje få koma.
    Kjenner til A Bender, tysk antroposofisk lege. Hu har vore nazistreng heile tida hu har jobba der og oppført seg særs klanderverdig, nekta dotter mi behandling, lenge før pandemi tida.
    Eg må finne meg anna lege og tek imot råd om nokon veit om nokon som det går an å få hjelp ifrå.
    MVH
    Rigmor N

    Svar
  5. Leser her en beskrivelse av legekontoret Terapeutikum som jeg overhodet ikke kjenner igjen, jeg oppfatter dette kontoret og deres personale som svært imøtekommende. Jeg har erfaring med både helsesekretærene, og dr. A. Bender og de har alltid behandlet meg med varme, profesjonalitet og forståelse.
    At et legekontor er restriktive mht Covid smittevern, kan jeg forstå, dette er et sted hvor det er besøk av mange mennesker med sårbar helse, overfor spesielt denne gruppen pasienter, samt de som kjenner seg engstelige mht smitte, er det essensielt at de kan være trygge på at legekontoret er kompatible mht FHI retningslinjer og restriktive med hvordan dette praktiseres. Forøvring når vi nå etter noe tid, har mere kunnskap og erfaring med Covid smitte, at dette kanskje ikke er så kritisk alikevel, regner jeg jo med at det blir litt mindre smittefrykt i samfunnet.
    Til slutt, presiserer jeg at Terapeutikum er faktisk et av de få legekontorene som har en holistisk tilnærming til hele menneske, og ikke bare behandler symptomer med medikamenter uten å finne årsak.
    Ps. Jeg er kun klient og har ingen andre interesser i Terapeutikum.

    Svar

Legg igjen en kommentar