COVID-19 og PREP Act

WHO erklærte COVID-19 over 5 mai 2023. Men det er en annen COVID-19 kriseærklæring, amerikanernes COVID-19 PREP Act, som fortsatt er gjeldende. Daværende HHS-sekretær (tilsvarende helsedepartementet ) Alex M. Azar II erklærte helsekrise (PHE) 31 januar 2020. 10 mars 2020 gjorde han «PREP Act erklæring for COVID 19 tilbakedatert til 4 februar 2020. Den 12/11 2024 ble erklæringen gjort gjeldende til 31/12 2029. Som man ser i kunngjøringen er det stadig kommet tillegg som øker omfanget til den opprinnelige erklæringen.

Lovverket for disse erklæringene er fra 2005. Det er en pussig lovtittel «DOD krisebevilgninger for å adressere orkaner i Mexico gulfen og influensa». Det skyldes at influensadelen ble «smuglet» inn sist i orkanloven (etter Katrina. La aldri en krise gå til spille!) og vedtatt julen 2005.

Loven gir HHS sekretæren vide fullmakter. Etter en PREP Act erklæring bestemmer han:
Hvilke mottiltak (“countermeasures”) som omfattes. Foreksempel vaksiner (Pfizer, Moderna.., medisiner(remdesevir), diagnosetester (PCR osv.), medisinsk utstyr (masker, ventilatorer.. ), produksjons- og distribusjonsaktiviteter. Viruserklæringen er kilde til bølger av pengebevilgninger til det medisinske kartell. Pengene til DOD-Pfizer utviklingskontrakten ble bevilget innenfor PREP Act.

Hvilke personer/aktører som får immunitet. Sekretæren kan definere: farmasøytiske selskaper, distributører, apoteker, leger og sykepleiere, frivillige, militært personell.. Dette betyr at dersom en person mener å ha blitt skadet av et mottiltak (f.eks. en vaksine, antiviral behandling, diagnostisk test osv.), ikke kan saksøke aktørene — med unntak av ekstremt snevre tilfeller av «willful misconduct», som er nesten umulige å bevise juridisk. I stedet for søksmål finnes et eget kompensasjonsprogram (CICP — Countermeasures Injury Compensation Program), som er svært begrenset og ikke fungerer som et vanlig erstatningssystem.

Loven er tydelig på at HHS sektretærens beslutninger ikke kan prøves av domstolene:
“42 USC 247d-6d(b)(7) – Judicial Review.
No court of the United States, or of any State, shall have subject matter jurisdiction to review, whether by mandamus or otherwise, any action by the Secretary under this subsection.”

Ingen domstol i USA, verken føderal eller delstatlig, skal ha myndighet (jurisdiksjon) til å behandle eller overprøve – enten ved pålegg eller på annen måte – noen handling utført av helseministeren (HHS Secretary) i medhold av denne paragrafen.”

Det betyr at så snart sekretæren utsteder en PREP Act-erklæring, kan domstoler ikke gripe inn, uansett hva beslutningen gjelder. Og siden PREP Act nå gjelder frem til 31/12 2029 er institusjoner, personer, produkter mv rettslig fortsatt immune og det bevilgis fortsatt penger. Dette har betydning også for oss i Norge både fordi Norge\EU\USA er vevd sammen av en rekke avtaler og traktakter, fordi mange av aktørene opererer fra USA og fordi Norge er en vasall i USA’s imperium. Det siste betyr at dersom norske myndigheter gjør noe som rammer de beskyttede aktørene kommer det en ubehagelig amerikansk reaksjon.

Hva kommer til å skje 31/12 2029? Kriseærklæringen blir forlenget. Det er modus operandi. Eksempler er Ebola og Marburg der krisen av 3/12 2014 den 27/11 2023 ble forlenget til 31/12 2028. Forlengelsen sikrer fortsatt strie pengestrømmer og rettslig immunitet for de involverte.

På samme måte blir 9/11 kriseerklæringen forlenget årlig for å gi myndighetene fullmakter til sikkerhetskontroller, overvåking m.v. Husk: La aldri en krise gå til spille!

HHS sekretæren kan altså, etter å ha blitt forelagt bilder av skuespillere som faller på gaten i Kina, erklære helsekrise. Han kan beslutte at bingomaskiner kan diagnostiserer sykdommen og at kostbare og farlige motmidler han beslutter utviklet er hensiktsmessige. Ingen kan prøve hans beslutninger. Ingen kan holdes ansvarlige for sine handlinger så lenge de er omfattet av hans erklæringer om mottiltak.

Etter utvikling er siste steg steg før markedsføring av produktene krisegodkjenning (EUA). Det gjøres av FDA etter samme type ikke etterprøvbare, synse i vei, ikkekrav «rimelig å tro at produktet kan være effektivt.«Vi ser nærmere på denne prosessen i en kommende artikkel.

Den formelle veien ut av dette uføret at at HHS sektretær Robert F. Kennedy jr erklærer COVID krisen over. Det kunne han gjort 13 februar når han startet tjenesten. Men det ser det ikke ut til at han vil gjøre. Så mye for håpet om at han ville gjøre noen forskjell. Kongresssen kan også oppheve loven. Det gjør de ikke. Så mye for MAGA. Så mye for demokrati som hensiktsmessig måte å organisere samfunnet.

Dette er en av flere artikler som setter fokus på biosikkerhet, militarisering helsevesenet og militærets rolle under COVID-19.

Vi oppfordrer leserne til å se lenkene i artiklene og gjøre seg opp sin egen mening.

Temaet er omfattende. Vi tar gjerne imot tips som kan kaste lys over dette. Særlig interessant er informasjon om norske forhold.

Andre artikler i serien:

https://lovoghelse.no/2025/11/17/varsleren-brook-jackson/
https://lovoghelse.no/2025/11/14/dod-pfizer-og-bioteknologiloven/
https://lovoghelse.no/2025/10/31/the-covid-dossier/
https://lovoghelse.no/2025/10/29/ovelse-dark-winter-og-ovelse-covid19/
https://lovoghelse.no/2025/10/24/covid-var-en-dod-militaerrespons/

Les gjerne Katerine Watts gjennomgang av PREP Act.

Forfatter

Veien fremover

Foreningen Lov og Helse har nå eksistert i over 4 år. Ledergruppen vurderer gjennom møter hver 14. dag vårt formål og diskuterer hvordan foreningen skal drives videre, hvilke saker vi skal jobbe med og hvilket fokus vi må ha.

Håpet har vel vært at en forening som denne burde være overflødig i et demokratisk tuftet samfunn, men dessverre er ikke det tilfellet. Ei heller ser det ut til å bli bedre i overskuelig fremtid. Tvert imot vurderer vi at behovet for motstemmer bare blir større og større.  Før sommeren besluttet vi derfor å formelt registrere foreningen i Brønnøysundregistrene.

Foreningen er åpen for alle som vil, uansett bakgrunn og virke. Men vi er fortsatt en forening som står for full ytringsfrihet, ekte demokrati og autonom bestemmelsesrett over egen kropp.

Alle vi som er i ledergruppen jobber på frivillig basis, og alt materiell og drift av nettsider mm betales av vår private økonomi. LoH ønsker ikke å ta medlemskontingent, men har besluttet å operette en bankkonto 9230 37 67187 og VIPPS nr 942071 slik at du som medlem kan støtte vårt arbeid med en frivillig sum, om du ønsker det.

Vi i Lov og Helse verdsetter deres tilbakemeldinger og som dere vet er ytringsfriheten kompromissløs hos oss. Vi ønsker et rom der alle stemmer kan komme til uttrykk. Vi praktiserer ingen sensur, og vi ønsker å moderere minst mulig.

Samtidig ønsker vi å bevare et kommentarfelt som oppleves konstruktivt, relevant og respektfullt for dem som vil diskutere innholdet i artiklene. Når trådene blir fylt med innlegg som går langt utenfor temaet, eller domineres av én stemme over tid, så kan det gjøre det vanskeligere for andre å delta.

Vi oppfordrer derfor alle til:
– Å holde seg mest mulig til temaet i artikkelen
– Å stille spørsmål og komme med innspill som bygger videre på hverandres tanker
– Og å bidra til en god og åpen tone, hvor alle føler seg velkommen

Vi har stor takhøyde og rom for ulike perspektiver – det ønsker vi å beholde. Samtidig vil vi bidra til at samtalen blir meningsfull og relevant for flest mulig.

Takk for at du er med i samtalen – på en konstruktiv og inkluderende måte.

– Redaksjonen i Lov og Helse

Legg igjen en kommentar